Ann-Marii Nergi
ärileht.ee

Praxise analüüsist selgub, et sisserännanutel ei ole lõimumiseks piisavalt häid võimalusi.

Üle saja Eestis elava mittekodaniku tegi poliitikauuringute keskuse Praxise ja Balti uuringute instituudi eestvedamisel ettepanekuid, kuidas parandada välismaalaste või venekeelse elanikkonna riigis hakkamasaamist. Nüüd on Praxis need ühte aruandesse kokku kogunud.

Muu hulgas on aruandes ära toodud ka välismaalaste ettepanekud tööhõive parendamiseks, kus nii venekeelne pikaajaline kui ka ingliskeelne uusimmigrantidest elanikkond leidis, et Eestis on probleemiks keelekursuste vähene kättesaadavus ja ebapiisav kvaliteet, elamis-, õppimis- ja tööloa saamine on keerukas, ning etteheiteid teenis ka töötukassa. Mureks on eri rahvustest inimeste ebavõrdsed töölesaamise võimalused.

Põhiosa ingliskeelsest arutelust saadud tagasisidest tööturuküsimuste kohta puudutas lubasid ja sellega kaasnevat asjaajamist. „Sisserännanud tunnetavad igal sammul pigem seda, et nad on riigile koormaks ja ebavajalikud, mitte oodatud Eesti ühiskonda rikastama,” märkisid aruande autorid Maiu Uus ja Kristjan Kaldur. Samuti leiavad analüütikud, et tasuta eesti keele õppe võimaluse kaotamiseks ei ole veel aeg küps. Nii venekeelne kui ka uussisserännanute sihtrühm kirjeldas, et tasuta kursusi on vähe, need on tasulised. Töötukassa puhul nimetati, et veebilehel pole töökuulutused vene keeles kättesaadavad, juriidilistes küsimustes ei saada piisavalt nõu ja ümberõppekoolituste õppejõud ei ole piisavalt professionaalsed.

Võimalustest ei teata

„Ühtlasi selgus teravalt, et inimesed ei ole lihtsalt kursis kõigi võimalustega, mis neile on aastate jooksul loodud,” lisas Maiu Uus.

Erinevate lubade taotlemisega puutusid eelkõige kokku ingliskeelsed sisserännanud. Näiteks kurtsid tudengid, et kooli lõpetamisega lõpeb ka nende elamisluba. Septembri alguses jõustunud seadusemuudatus lubab neil nüüd veel kuueks kuuks Eestisse tööd otsima jääda.

„Jätkuvalt on ebasüsteemne uussisserändajate kohanemisega seotud teema, näiteks info puudumine neile vajalike teenuste kohta,” tõdes Kristjan Kaldur.