Artiklid

Riigikogus on arutlusel töölepingu seaduse muudatused, mille eesmärk on kohanduda muutunud tööturu vajadustega. Seaduse muutmisega on tekkinud aga mitmeid väärarusaamu ja hirme. Levinud küsimustele vastab Tööandjate keskliidu õigusnõunik Piia Zimmermann.

Kas uus seadus kaotab mu praeguse töölepingu?

Ei. Mitte midagi ei muutu nende jaoks, kes töötavad edasi tavapärase täistööajaga töölepingu alusel. Kehtiv tööleping jääb kehtima ja keegi ei sunni seda ümber tegema. Muudatus puudutab ainult neid töötajaid ja tööandjaid, kes soovivad omavahel kokku leppida paindlikumas tööajas.

Seadusemuudatus lisab ühe võimaluse juurde – paindliku tööajaga töölepingu. See sobib näiteks inimestele, kelle elus on muutuvaid kohustusi või kes ei saa või ei taha töötada igal nädalal samas mahus.

Näide: Priit töötab kontoris kell 9–17. Tema jaoks ei muutu midagi. Mart aga peab hoolitsema oma vanaema eest ega saa iga päev kohal olla. Seadusemuudatus lubab tal tööandjaga sõlmida paindliku tööajaga töölepingu – Mart saab planeerida töökoormust oma elu järgi ning samal ajal säilitab kõik töölepingust tulenevad tagatised.

Kas tööandja saab mulle vähem tunde anda ja mu palga väiksemaks teha?

Ei saa, kui see ei ole sinuga eelnevalt kokku lepitud. Paindliku tööaja puhul peab tööandja sinuga kokku leppima miinimumtundide arvu, mille eest on sul õigus saada garanteeritud töötasu. See tähendab, et sul on teada kindel kuusissetulek ja sa saad oma eelarvet vastavalt planeerida.

Kui töötaja on tööandja juures töötanud vähemalt 4 kuud või 168 tundi, tuleb talle maksta vähemalt 1,2-kordset seadusega kehtestatud tunnitasu alammäära, mis omakorda aitab tagada teatud miinimumpalga taseme.

Näide: Mart vajab vähemalt 1200 eurot brutotulu kuus. Tööandja maksab talle 15 eurot tunnis. Kui nad lepivad kokku 20 töötunnis nädalas, on Mardi sissetulek garanteeritud. Kui ta soovib, saab ta teha lisatunde ja sellega oma palka veelgi suurendada, aga see on tema enda otsus.

Kas ületunnitöö eest enam ei maksta?

Makstakse küll. Ületunnitöö ei kao mitte kuhugi. Seaduse järgi tekib ületunnitöö siis, kui töötaja töötab rohkem kui töölepingus kokku lepitud tundide arv, sealhulgas lisatunnid.

Näide: Mardi töölepingus on kirjas 20 tundi nädalas ja kuni 10 lisatundi. Kui ta töötab ühel nädalal 40 tundi, siis 10 tundi sellest on ületunnitöö. Selle eest tuleb maksta 1,5-kordset tasu või anda samaväärne vaba aeg, nii nagu seni kehtinud seaduses.

Kas uued töölepingud jätavad mind ilma sotsiaalsetest tagatistest?

Vastupidi – just see seadus aitab tagatisi juurde anda. Paindlik tööaeg ei tähenda ilmajätmist, vaid seda, et töötaja saab oma koormust paindlikumalt kujundada, säilitades kõik töölepingu alusel kehtivad õigused.

Töölepingu alusel töötamine tähendab mh õigust põhipuhkusele, töö- ja puhkeaja piiranguid, tööohutuse tagamist tööandja poolt, garanteeritud õigust haigushüvitisele, pensionikindlustusele, vanemahüvitisele ja tasustatud ületunnitööle. See kaitseb töötajat paremini kui seni kasutatud võlaõiguslikud lepingud (töövõtuleping, käsundusleping), kus need garantiid tihti puuduvad.

Näide: Agnes on töötanud graafilise disainerina käsunduslepingu alusel, kuid tal ei olnud lepingukohast ravikindlustust ega puhkuseõigust. Töölepingu seaduse muudatuse järgi saab tema tööandja pakkuda paindlikku töölepingut: Agnes saab jätkata samas mahus töötamist, aga nüüd on tal ka kindel õigus puhkusele, haigusrahale ja sotsiaalmaks makstakse tema eest.

Kas tööandja saab mind niisama „ootele panna“ ja mitte midagi maksta?

Ei saa. Seadus ütleb selgelt, et kui töötaja on tööks valmis, aga tööandja ei suuda talle kokkulepitud mahus tööd pakkuda, peab tööandja maksma keskmist töötasu selle osa eest, mida ta pakkuda ei suutnud.

Sama kehtib ka siis, kui tööandja ei suuda pikema aja jooksul – näiteks mitu kuud järjest – pakkuda kokkulepitud töömahtu. Töötajal on õigus saada puudujääva tööaja eest keskmist töötasu või vajaduse korral töösuhte lõpetamisel hüvitist.

Näide: Mart ja tööandja leppisid kokku, et Mart töötab 20 tundi nädalas. Kui ettevõtte suur klient lahkus ja tööandja sai pakkuda vaid 10 tundi, pidi ta siiski ülejäänud 10 tunni eest tasu maksma – eeldusel, et Mart oli tööks valmis.

Muudatused annavad töötajatele rohkem võimalusi

Töölepingu seaduse muudatused ei muuda töölepingu olemust ega vähenda töötaja õigusi. Vastupidi – eesmärk on anda paindlikkust neile, kes seda vajavad, ja parandada nende õiguste kaitset võrreldes seniste võlaõiguslike lepingutega.

Muudatused võimaldavad tööaja paindlikku kokkuleppimist, andes samal ajal sotsiaalsed tagatised: töö- ja puhkeaja piirang, õigus põhipuhkusele, miinimumpalk, tööohutuse tagamine tööandja poolt ja tagatised lepingu lõpetamisel. Garanteeritud miinimumtundide kokkulepe tagab prognoositava sissetuleku ning lisatöö tegemine jääb töötaja otsustada. Ületunnitöö on endiselt tasustatud ning tööandja ei pääse vastutusest, kui ta ei suuda tööd pakkuda.

Seaduse muutmise eesmärk anda paindlikkust neile, kes seda vajavad.

Allikas:https://employers.ee/jurist-vastab-mida-toolepingu-seaduse-muudatused-tootajale-kaasa-toovad/

Valitsus kiitis 8. mail heaks seaduseelnõu, millega tunnistatakse kehtetuks 2026. aasta alguses jõustuma pidanud julgeolekumaks. See tähendab, et ettevõtete kasumimaksu ei tule, kuid tähtajalise julgeolekumaksu asemel tõuseb tähtajatult käibe- ja tulumaksumäär 22 protsendilt 24 protsendini.

Käibemaksutõus muutub tähtajatuks
Julgeolekumaksu seaduse kohaselt tõuseb käibemaksumäär 2025. aasta 1. juulist praeguselt 22 protsendilt 24 protsendini. Kehtiv seadus näeb ette, et kõrgem maksumäär kehtib ajutiselt kuni 2028. aasta 31. detsembrini.

Valitsus tegi otsuse muuta käibemaksutõus tähtajatuks. See tähendab, et Riigikogule saadetud eelnõu kohaselt ei vähene 2029. aastast käibemaksumäär 24 protsendilt 22 protsendile. Muudatust põhjendatakse sellega, et kaitsekulude finantseerimiseks ei piisa tähtajalisest julgeolekumaksust, vaid vajalik on pikaajaline ja stabiilne eelarvetulu.

Tulumaksumäär suureneb 24 protsendini
Positiivne on see, et valitsus otsustas ära jätta 2026. aasta 1. jaanuaril jõustuma pidanud ettevõtete kasumimaksu ning inimeste alates esimest eurost maksustamise.

Selle asemel sisaldub Riigikogule saadetud eelnõus muudatus tõsta alates 2026. aasta 1. jaanuarist ettevõtete ja ka inimeste tulumaksumäära kahe protsendipunkti võrra ehk praeguselt 22 protsendilt 24 protsendini. Seega tähtajaline julgeolekumaks asendub tähtajatu tulumaksumäära tõusuga 24 protsendini.

Ettevõtluskonto maksumäär tõuseb 22 protsendile
Muudatuse tulemusena suureneb ka ettevõtlustulu maksumäär 2026. aastast 20 protsendilt 22 protsendini. Seda eeldusel, et tulu saaja ei ole liitunud pensioni II sambaga. Kui ettevõtluskonto kasutaja on liitunud pensioni II sambaga, maksustatakse ettevõtluskontole kantud tulu 2026. aastast 24, 26 või 28 protsendiga.

Mõju riigieelarvele
Rahandusministeeriumi analüüsi kohaselt on muudatuste jõustumisel 2025. aastal lisanduv maksulaekumine 27 miljonit eurot, mis tuleneb kasumijaotuse nihutamisest 2025. aastasse juriidiliste isikute poolt. Seevastu väheneb 2026. aastal maksulaekumine 234 miljoni euro võrra, 2027. aastal 283 miljoni euro võrra ja 2028. aastal 294 miljoni euro võrra. Maksulaekumise suurenemist on oodata 2029. aastal 477 miljoni euro võrra.

https://www.koda.ee/et/uudised/julgeolekumaks-kaob-kuid-kaibemaks-ja-tulumaks-tousevad-24-protsendini

Senisel kujul töötutoetus kaob ning tekib uus baasmääras töötuskindlustushüvitis.
Riigikogu võttis täna vastu töötuskindlustuse seaduse muutmise seaduse, mille tulemusel muutub töötushüvitiste süsteem lihtsamaks ja õiglasemaks. Senisel kujul töötutoetus kaob ning tekib uus baasmääras töötuskindlustushüvitis. Muudatused jõustuvad 2026. aastast.   

Kui praegu kehtib töötutoetuse ja töötuskindlustuse segaskeem, siis edaspidi jääb selle asemele üks töötuskindlustusskeem. See tähendab, et lisaks olemasolevale töötuskindlustushüvitisele luuakse uus töötushüvitis - baasmääras töötuskindlustushüvitis - ja senisel kujul töötutoetus kaob.  

Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo sõnul vastab uus töötushüvitiste süsteem paremini tänapäeva tööturu vajadustele ning vähendab dubleerimist. “Uus süsteem saab inimeste jaoks olema lihtsam ja õiglasem. Need kes on töötuskindlustusse panustanud, saavad sealt töö kaotuse korral ka vajalikku tuge. Süsteem saab mõistlikum olema ka riigi jaoks, sest praegusel kujul töötutoetus täidab osaliselt toimetulekutoetuse rolli ja üksteist dubleerivaid toetusi ei ole mõistlik üleval pidada,” nentis Keldo. 
 
Uues töötushüvitiste süsteemis makstakse töö kaotusel inimesele kas: 

  • praegust sissetulekupõhist töötuskindlustushüvitist (juhul kui inimene on töötanud 3 aasta jooksul vähemalt 1 aasta ja tema töösuhe lõppeb sunnitult) või 
  • uut baasmääras töötuskindlustushüvitist (juhul kui inimene on töötanud 3 aasta jooksul vähemalt 8 kuud).   

Ministri sõnul suurt osa töötavatest inimestest muudatused ei puuduta ning töö kaotamisel kehtib neile sama süsteem, mis praegugi. „Muudatused puudutavad peamiselt omal soovil töölt lahkujaid ja neid, kes pole töötuskindlustussüsteemi panustanud ehk töötanud vähemalt kaheksa kuud viimase kolme aasta jooksul. Esimeste jaoks muutub süsteem õiglasemaks – nad hakkavad saama uut hüvitist, ja teiste puhul ongi eesmärk motiveerida inimesi tööle minema,“ rääkis Keldo.  

Muudatuste tulemusel paraneb oluliselt ka ligi 3500 vähenenud töövõimega inimese majanduslik toimetulek. “Võrreldes kehtiva süsteemiga saab töötu vähenenud töövõimega inimese asendussissetuleku kasv olema ligi kahekordne. Täna peab osalise töövõimega inimene töötuse korral tulema toime ligi 370 euroga, 1. jaanuarist 2026 saab ta sellele lisaks 443 eurot baasmääras hüvitist,” selgitas minister. “Lisaks on meil täna näiteks ligi 3500 inimest, kes on maksnud töötuskindlustusmakset, kuid praeguses süsteemis töötutoetust ei saa ja see ei ole õiglane.” 

Õigus baasmääras töötuskindlustushüvitisele tekib inimestel, kes on tasunud töötuskindlustusmakseid, täpselt nii, nagu see on ka sissetulekupõhise töötuskindlustushüvitise puhul. Kui sissetulekupõhise töötuskindlustushüvitise suurus sõltub inimese eelnevast palgast, siis baasmääras töötuskindlustushüvitise suurus on seotud alampalgaga ehk moodustab 50 protsenti eelmise kalendriaasta töötasu alammäärast.     

Uues süsteemis võetakse arvesse ka majandusolukorda. “Kui majandusel läheb halvemini ja tööpuudus on suur, makstakse hüvitist kauem. Nii aitame inimestel hakkama saada, aga väldime ka olukorda, kus jäädakse üksnes toetuste peale elama,“ lisas Keldo. 

Baasmääras töötuskindlustushüvitise maksmise kestus on kuni 180 kalendripäeva. Kõrge tööpuuduse olukorras, ehk kui registreeritud töötuid on 20 protsenti rohkem, kui viimasel kolmel aastal keskmiselt, pikeneb selle maksmine automaatselt 60 päeva võrra ehk 240 kalendripäevani.    

Muudatused ei mõjuta inimeste töötuna arvele võtmise ja tööturuteenuste saamise õigusi. Samuti ei mõjuta need ravikindlustuse olemasolu, ehk kui inimene kaotab töö või lahkub omal soovil, on tal ka edaspidi õigus end Töötukassas arvele võtta, saada sealt nõustamist ja muid teenuseid ning tagatud on ka ravikindlustus. 

Inimesel, kes uuele baasmääras hüvitisele ei kvalifitseeru – kes on nt töötanud viimase kolme aasta jooksul vähem kui 8 kuud, kes jäävad leibkonna ülalpidamisele, on omandanud haridust, kasvatanud last vms –  kuid kes vajab igapäevaseks toimetulekuks riigi abi, on õigus taotleda toimetulekutoetust. Töötutoetust ei asendata toimetulekutoetusega. Viimase puhul on tegu sotsiaalhoolekande süsteemist makstava vajaduspõhise toetusega üksnes neile leibkondadele, kes oma igapäevaste kulude katmisega toime ei tule ning vajavad riigi abi.  

Allikas:

https://www.mkm.ee/uudised/tootushuvitiste-susteem-muutub-2026-aastast-lihtsamaks-ja-oiglasemaks

Seadusandja on kehtestanud töö eest makstava tasu ainsaks mõisteks töötasu. Töölepingu seadus võimaldab aga tööandjal maksta töötajale nõutavast tulemuslikuma töö eest ka täiendavat tasu ehk tulemustasu või preemiat.

Riigikogu kehtestas uue töötuskindlustuse maksmise süsteemi
Riigikogu võttis kolmapäeval vastu töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muudatused, millega lõpetatakse alates järgmisest aastast senisel kujul töötutoetuse maksmine ning kehtestatakse uus töötuskindlustuse maksmise süsteem.
Inimesed, kes hüvitise nõuetele ei vasta, saavad kohalikult omavalitsuselt taotleda toimetulekutoetust.
Inimesed, kes hüvitise nõuetele ei vasta, saavad kohalikult omavalitsuselt taotleda toimetulekutoetust.

Edaspidi makstakse töö kaotuse korral registreeritud töötule kas sissetulekupõhist töötuskindlustushüvitist või uut loodavat baasmääras töötuskindlustushüvitist. Senine töötuskindlustushüvitis nimetatakse ümber sissetulekupõhiseks töötuskindlustushüvitiseks ja selle saamise tingimusi ei muudeta.

Toimetulekutoetus ka perest eraldi elavale noorele

Baasmääras töötuskindlustushüvitis määratakse inimesele, kes on töötuna arvele võtmisele eelnenud 36 kuu jooksul töötanud vähemalt kaheksa kuud. Hüvitist makstakse kuni 180 päeva ja selle suurus on 50 protsenti eelneva kalendriaasta töötasu alammäärast – tänavu oleks hüvitis seega 374,5 eurot kuus. Inimesed, kes hüvitise nõuetele ei vasta, saavad kohalikult omavalitsuselt taotleda toimetulekutoetust.

Prognoosi kohaselt kasvavad seaduse rakendamisel kulud järgmisel aastal 2,3 miljonit eurot, sest samal ajal makstakse enne järgmisel aastal määratud töötutoetusi ja uue süsteemi järgi määratud baasmääras töötuskindlustushüvitist. Aastatel 2027 ja 2028 hoiab riik kokku vastavalt umbes 23,2 ja umbes 25,3 miljonit eurot.

Seadusemuudatused lahendavad ka õiguskantsleri tõstatatud probleemi, et kuni 24-aastasele perest eraldi elavale õppurile saab maksta toimetulekutoetust üksnes juhul, kui tema perekonnale määrati eelmisel või jooksval kuul toimetulekutoetus. Seadusemuudatus annab võimaluse kuni 24-aastasele perest eraldi elavale õpilasele või üliõpilasele erandkorras toimetulekutoetust maksta ka siis, kui tema perekonnale toimetulekutoetust määratud ei ole, ent tema suhted pereliikmetega on katkenud või vanematel puudub võimekus last toetada.

Töövõimetoetuse ümberarvutamisele lisandub uus erand
Sotsiaalkomisjon tegi muudatusettepaneku, et töövõimetoetuse seadus põhiseadusega kooskõlla viia. Mullu juunis toetas riigikogu õiguskantsleri vastavat ettepanekut ning komisjon sai ülesande algatada eelnõu töövõimetoetuse seaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks.

Muudatusettepanekuga lisati töövõimetoetuse suuruse arvutamise erandite hulka võimalus hõlmata ka olukord, kus inimesele makstakse ühes kalendrikuus välja nii eelmise kuu töötasu kui ka töölepingu või teenistussuhte lõppemisel samal kuul teenitud töötasu, mis oleks tavapäraselt makstud välja järgmisel kuul.

Töövõimetoetuse ümberarvutamist saab inimene taotleda juhul, kui tõendab töötukassale, et tema sissetulekud ületavad 90-kordset päevamäära seetõttu, et talle on ühes kalendrikuus makstud nii eelmise kuu töötasu kui ka töölepingu lõppemise tõttu samal kuul teenitud, kuid veel maksmata töötasu. Töövõimetoetuse ümberarvutamiseks tuleb esitada töötukassale avaldus ja tööandja tõend, kus on näha saadud tasud ja tasude liik, ning väljavõte töölepingust, kus on näha kokkulepitud töötasu saamise aeg.