Tanel Raig

Ligi viiendik vedajaid rikub sõidukijuhi töö- ja puhkeaja reegleid, selgus möödunud neljapäevasel kontrollreidil.

Neljapäeval kontrolliti Luhamaa ja Koidula piiripunktides 51 veokit. Kaheksal sõidukijuhil esines sõidu- ja puhkeajarikkumisi. Lisaks avastati 20 kontrollitud sõidukil tehnorikked ja üheksa neist saadeti riigipiirilt tagasi.

Aeg tiksub piirisabas

Autoettevõtete Liidu juhi Villem Tori kinnitusel ei suuda autojuhid piirijärjekorras seistes töö- ja puhkeaja nõudmisi täita, kuna peavad aeg-ajalt autot liigutama. See tähendab, et pärast mitmepäevast piirijärjekorras seismist tuleb veokijuhil tegelikult pärast piiriületust alustada puhkeaega. "See on karjuvalt ebaõiglane, kui ta on niigi mitu päeva piirijärjekorras seisnud," leiab Tori.

Tori arvates peab Eesti riik olukorra lahendamiseks hakkama korraldama registreerimist piiriületusjärjekorda. See tähendab, et veoki saab registreerida järjekorda ning on teada, millal on umbkaudne piiriületusaeg. See võimaldaks veokijuhil vahepeal auto parkida ja kasutada aega puhkamiseks. Eesti juhtidel oleks kogunisti võimalus registreerida end piirijärjekorda juba enne väljasõitu ja alustada sõitu alles siis, kui läheneb eeldatav piiriületusaeg.

Täiendavad nõuded sõidukijuhi töö- ja puhkeajale hakkasid kehtima tänavu aprillis. ASi Elstera juhataja Kalle Elster on nimetanud uute töö- ja puhkeaja nõuetega kohandumist ettevõtte suurimaks väljakutseks sel aastal.

Ettevõtte juhatuse liige Ivo Elster selgitabki nüüd, et kaugsõiduautode töös tuli teha muudatused, mille tõttu pole töötempo endine. Vajalikud pausid vähendasid kogukäivet 10%, mistõttu ellujäämiseks pidi firma tõstma veohindasid. "Esimese hooga ei tahtnud kliendid hinnatõusu kuidagi mõista. Paar kuud võttis aega, kuni kliendid probleemi olemasolust teadlikumaks said ja hinnatõusuga osaliselt kaasa tulid," nendib Ivo Elster.

Klient vedajat ei kontrolli

ASi Rautakesko logistikajuht Indrek Reismann seevastu väidab, et pole kliendina tunnetanud aprillis kehtima hakanud töö- ja puhkeaja täienduste mõju neile pakutavas transporditeenuses. Veofirmad pole tõstnud hindasid ega muutnud transpordigraafikuid. Reismann pole ka kontrollinud teenust osutava veofirma töö- ja puhkeajareeglitest kinnipidamist. "Eeldame siiski, et kontrolli teostab ja määruse täitmise eest vastutab veoteenuse osutaja, kellele määrus on rakendatud," leiab Reismann.

Autoettevõtete Liidu andmetel on aprillis määrusega kehtima hakanud muudatused toonud vastutuse ka veo tellijale.

Tulemused

Peaaegu pooled veokid tehnorikkega
* 12. septembril kontrolliti Luhamaal ja Koidulas veokeid
* Kontrolliti 51 veokit
* Tehnorikkega oli 20 veokit
* Erakorralisele ülevaatusele saadeti 14 veokit
* Sõidu- ja puhkeaja rikkumisi oli 8 veokijuhil
* Riigipiirilt saadeti tagasi 9 veokit
Allikas: Autoettevõtete Liit

Minimaalne puhkeaeg 24 tunni jooksul 9 tundi

Olulisemad täiendused aprillis kehtima hakanud sõidukijuhi töö- ja puhkeaja reeglites
* Vastutus töö- ja puhkeaja nõuete rikkumise eest langeb lisaks juhile ka kaubasaatjatele, ekspedeerijale, reisikorraldajale, peatöövõtjale ja alltöövõtjale. Veo teostamiseks sõlmitud lepingulised ajakavad peavad võimaldama juhil täita töö- ja puhkeaja tingimusi.
* Pärast kuut 24tunnist töö- ja puhkeaega on juhid kohustatud võtma iganädalase puhkeaja. Eelmine regulatsioon lubas bussijuhtidel võtta iganädalase puhkeaja peale 12ndat 24tunnist töö- ja puhkeaega.
* Minimaalne puhkeaeg 24 tunni jooksul on 9 tundi.
* Osadeks jaotatud puhkeaja korral tuleb esimese osana kasutada minimaalselt kolme tunni pikkust osa.
* Sõiduaegade vahelist puhkeaega võib jaotada ainult kaheks osaks, millest esimene osa on 15 minutit ja teine 30 minutit, mitte vastupidi.
* Sõiduaega arvestatakse summeeritult alates ajahetkest kui juhil on ärakasutatud puhkeperiood või vaheaeg.
* Mitme juhiga sõidul peavad mõlemad juhid viibima sõidukis. Vaid esimese tunni jooksul on teise juhi kohalolek vabatahtlik.
* Juht peab kõik ajad, välja arvatud automaatselt salvestatav sõiduaeg, registreerima kas sõidumeeriku abil, käsitsi salvestuslehele või manuaalselt sõidumeerikusse.
* Juhi haigestumise, korralisel puhkusel viibimise või reguleerimisalast väljapoole jääva sõiduki juhtimise korral on tööandja kohustatud täitma ja juhile kaasa andma tõendi selle ajavahemiku kohta.

Allikas: Autoettevõtete Liit