Kui kauaks võib saata töötajat välislähetusse? Millised kulutused hüvitatakse ja kui suur on päevaraha?


Nina Siitam, tööinspektsiooni töösuhete osakonna juhataja:

Töötajat võib saata välislähetusse ja töötaja on kohustatud lähetusse minema, kuid mitte kauemaks kui 30 päevaks. Töötaja nõusolekul võib lähetus kesta kauem.

Välislähetuse korral hüvitatakse sõidukulud lähetuskohta ja tagasi, sh sõidupileti ja selle ettetellimise kulu, lennujaama-, reisija- ja väljalennumaksud; reisikindlustuse ja viisa vormistamise kulud; majutuskulud mitte vähem kui 800 krooni ööpäevas; kui majutuskulud on plaanitud alla miinimummäära, on töötajal õigus lähetusse minekust keelduda.

Lähetuse päevaraha alammäär on 350 krooni. Lähetatule on õigus maksta maksuvaba päevaraha mitte üle 500 krooni päevas.

Päevaraha maksmisel tuleb arvestada, et väljasõidupäeva eest makstakse välislähetuse päevaraha, kui välisriiki suunduv sõiduk väljub vähemalt kolm tundi enne keskööd. Lähetusest saabumise päeva eest makstakse päevaraha, kui sõiduki saabumise päeva algusest on möödunud vähemalt kolm tundi. Kui lähetusse mineku päeval jääb sõidu lahkumisel keskööni ja saabumisel päeva algusest alla kolme tunni, makstakse päevaraha riigisisese määra alusel.

Kui palju tohib teha ületunde?

Päevas ei tohi ületundide arv ületada nelja tundi. Nädalas ei tohi ületunnitöö koos tööajaga ületada keskmiselt 48 tundi.

Töötaja nõusolekul võib teda rakendada lisaks ületunnitööle 200 tunni ulatuses aastas tingimusel, et sellest keeldumine ei kahjusta otseselt ega kaudselt töötaja olukorda ja töö ei tekita töötajal üleväsimust ega kahjusta tema tervist.
Tööandja on kohustatud pidama ületundide arvestust ning hüvitama ületunnid kas lisatasuga, mis ei tohi olla vähem kui 50 protsenti töötaja tunnipalgamäärast, või kokkuleppel vaba aja võimaldamisega.

Aidi Kallavus
KPMG Baltics ASi maksunõustaja

Üha enam Soome ettevõtteid kasutab Eesti tööjõudu ning meie töötajad omakorda loodavad sissetulekuid põhjanaabrite juures suurendada.

Suuremate sissetulekute lootmise tuhinas unustatakse tihti aga see, et välismaal töötades maksustatakse palk ka välisriigi maksudega, mis võivad kujuneda Eesti omadest kõrgemaks.

Reeglina maksustatakse Eesti töötaja palk tulumaksuga Soomes siis, kui seal viibitakse enam kui 183 päeva järjestikuse 12 kuu jooksul. Alates 2007. aastast viis Soome sisse regulatsiooni, mille kohaselt tuleb palgalt tulumaksu tasuda Soomes esimesest töötamise päevast alates, kui töötaja töötab Soomes sealse äriühingu juhtimise ja kontrolli all. Samuti kehtib see olukorras, kus Eesti tööandjal on pideva Soomes teenuste osutamise või kaupade müügi tulemusena tekkinud püsiv tegevuskoht, mille kaudu töötajale palka makstakse.

Kogu artiklit saab lugeda Äripäevast aadressilt http://www.aripaev.ee/4105/arv_kolumn_410501.html (originaalartikli nupust )

Raimo Poom

Praegused ametnikud justiitsministri plaani täitumisel suurt midagi ei kaotaks.

Justiitsminister Rein Lang esitles eile ministeeriumis valminud avaliku teenistuse seaduse eelnõu. Juhul kui tema eelnõu läbi läheb, võiksid end ametnikuks nimetada praeguse 26 000 riigipalgalise asemel vaid umbes 16 000.

Sama moodi kaotataks suur hulk ametnikele ettenähtud hüvesid, nagu täiendav puhkus, õppelaenu kustutamine riigi poolt ning praegu kehtivad kosmilised koondamishüvitised.

Oma eelnõu tutvustades pidi Lang Päevalehele siiski möönma, et reformi hammas ei hakkaks mitmes punktis praegu ametis olevate ametnike peale. Neile jääksid seaduses kehtivad soodustused, näiteks täiendav puhkus ning eriarvestusega pension, ikkagi kehtima. Kui seda siiski muudetaks, läheksid Langi arvates ametnikud kohe riigi vastu kohtusse.“95-protsendise tõenäosusega on meil siis kolme kuu pärast kohtuasi kaelas. Riigikohus kuulutaks sellise seadusemuudatuse põhiseadusega vastuolus olevaks,” tunnistas Lang.

See tähendab, et täielikult käiksid uue seaduse alla vaid need ametnikud, kes võetakse tööle pärast selle jõustumist.

Lang arvas eile optimistlikult, et üleminekuperiood, mille järel uus seadus hakkaks kehtima kõigile ametnikele, kestaks siiski vaid mõned aastad. “Põhimõtteliselt kuus-seitse aastat kindlasti,” arvas ta.

Ametnike arvu vähenemine tuleneks seaduseelnõu järgi sellest, et praegused ministeeriumites ja riigiasutustes töötavad tehnilised töötajad, nagu raamatupidajad, personalispetsialistid ning pressiesindajad, poleks edaspidi enam ametnikud, vaid lihtsalt töölepinguga riigitöölised. Kuid ametnikud, kellelt tulevase seaduse alusel see austav nimetus ära võetakse, säilitaksid samuti oma praegused hüved.

Päevaleht juhtis tähelepanu

Justiitsminister möönis ääri-veeri, et selline reform võib tähendada, et mõnes kohas tuleb riigitöötajad tulevikus ametnikeks nimetada. See tuleneb praeguse ametnike süsteemi täielikust läbipaistmatusest, millele on korduvalt tähelepanu juhtinud ka Päevaleht.

Siiski teeks kava kohe lõpu mitmele avalikkuses palju pahameelt esile kutsunud kombele, nagu näiteks paljude lisapalkade maksmisele. Lang ütles Päevalehele, et selle järgi kaoksid kohe igasugused lisapalgad. “Ametnik saaks palka üks kord kuus. Ma ühinen täiesti sellega, et praegu saabki kuskilt veebist vaadata, et alatasustatud ametnik saab 13 000 krooni kuus. Tegelikult saab ta seda palka näiteks 15 kuud aastas. Seega on number hoopis teine ja siin käib mingisugune häma,” tunnistas Lang süsteemi vigasust.

Osapoolte vaated eelnõule erinevad

•• Kuna Rein Langi juhitav jus­tiitsministeerium valmistas uue avaliku teenistuse seaduse eelnõu ette isekeskis, paistis selle avalik esitlemine üllatavat nii koalitsioonierakondi kui ka sotsiaalpartnereid.

•• Isamaa ja Res Publica Liidu esimees Mart Laar ütles eile, et uue avaliku teenistuse seaduse eelnõuga väljatulekuks oli viimane aeg, kuna tegevusetus selles valdkonnas on kestnud liiga kaua. “Tervitan justiitsmi­nistri initsiatiivi ja loodan, et see lahendab tõepoolest kõik ametnike arvu, palga ja soodustustega seotud probleemid, nagu Rein Lang seda on lubanud,” sõnas Laar.

•• Ametiühingute keskliidu esimees Harri Taliga oli aga krii­tiline eelnõu ettevalmistamise protsessi suhtes.

•• “Aasta tagasi paluti nimetada oma esindajad eelnõu välja töötama, kuid neid pole kordagi selle juurde kutsutud,” kommenteeris Taliga eile avaldatud plaani sündi.

Helve Toomla
jurist

•• Nagu teada, valitakse kõrgkooli õppejõud ametisse avaliku konkursi korras trükimeedias avaldatud konkursikuulutuse alusel. Kuulutus avalikustab ametikoha nimetuse, valitava hõive (0,25–1,0 kohta) ning ametiperioodi pikkuse (enamasti viis aastat). Kas administratsioonil on hiljem õigus väljakuulutatud tingimusi ühepoolselt muuta? Näiteks märkida dotsendi töölepingusse viie tööaasta asemele neli ja vähendada õppejõu koormust keset õppeaastat poole võrra? Õppejõud on töötajate üldkoosoleku poolt valitud ka töökeskkonnavolinikuks. Kuid kas töölepingu lõpetamine töökeskkonnavolinikust õppejõuga on üldse lubatud?

Üli­koo­li­sea­du­se, sa­mu­ti ka ra­ken­duskõrg­koo­li sea­du­se ko­ha­selt va­li­tak­se kor­ra­li­sed õppe-jõud kon­kur­si kor­ras ku­ni viieks aas­taks, era­kor­ra­li­sed õppejõud võetak­se töö­le ku­ni kol­meks aas­taks. Kon­kur­si­tea­tes peab ole­ma muu hul­gas sõlmi­ta­va töö­le­pin­gu aeg, mis võib ol­la ka lühem kui viis aas­tat. Töö­le­ping sõlmi­tak­se täh­ta­jaks, mis oli näi­da­tud aval­da­tud kon­kur­si­tin­gi­mus­tes. Sel­le nõude rik­ku­mi­se kor­ral on kan­di­dee­ri­nud isi­kul õigus töö­le­pin­gu sõlmi­mi­sest keel­du­da (vt üli­koo­li­sea­du­se § 39 lg 4) ning esi­ta­da kae­bus riik­li­ku jä­re­le­val­ve teos­ta­ja­le – üli­koo­li pu­hul ha­ri­dus- ja tea­dus­mi­nis­tee­riu­mi­le.

Töö­le­pin­gu sõlmi­mi­se jä­rel tu­leb ju­hin­du­da töö­le­pin­gu­sea­du­se reeg­li­test, v.a üli­koo­li­sea­du­se § 39 lg 6 sä­tes­ta­tud keeld koon­da­da õppejõudu õppe­se­mest­ri kes­tel. Töölepingusea-duse (TLS) jär­gi ei saa tö­öand­ja töö­le­pin­gu tin­gi­mu­si (v.a tö­öa­ja reÏiim ehk tö­öa­ja al­gu­se ja lõpu kel­laa­jad) ühe­pool­selt muu­ta.

Õp­pejõud, kes üli­koo­li­le va­ja­li­ke le­pin­gu­tin­gi­mus­te muu­da­tus­te­ga nõus ei ole, saab lõpe­ta­da töö­le­pin­gu TLS § 82 alu­sel tö­öand­japool­se le­pin­gu­tin­gi­mus­te rik­ku­mi­se tõttu. Kui ta se­da ei tee, võidak­se ta se­mest­ri lõpus koon­da­da.

Töö­ta­ja­te esin­da­jaks (sh töö­kesk­kon­na­vo­li­ni­kuks) va­li­tud töö­ta­jal, sh õppejõul, on töö­ta­ja­te koon­da­mi­se kor­ral töö­le jää­mi­se ee­lisõigus. Kuid töö­le­pin­gus et­tenäh­tud täh­ta­ja saa­bu­mi­se tõttu le­pin­gu lõpe­ta­mi­sel min­geid ee­li­seid kel­le­le­gi et­te näh­tud ei ole, sest sel ju­hul ei lõpe­ta­ta töö­le­pin­gut tööand­ja al­ga­tu­sel (vt TLS § 71). Niisiis lõpeb tähtajaline tööleping ka töökeskkonnavolinikul.


Riigikogus arutlusel olnud uues töölepinguseaduses piiratakse öötöö tegemist, kuid samas ei ole enam reguleeritud õhtuaega ehk siis töötamist kella kuuest kuni kella kümneni õhtul.

Sotsiaalminister Maret Maripuu sõnul puuduvad andmed, et õhtune töötamine mõjuks tervisele halvasti ning teistes riikides taolist regulatsiooni pole, vahendasid ERR Uudised «Aktuaalset kaamerat».

Riigikogu sotsiaalkomisjoni esimees, sotsiaaldemokraat Heljo Pikhof peab positiivseks seda, et uus töölepinguseadus arvestab pereväärtustega, sest töötajal on õigus perekondlike kohustuste täitmiseks saada mõistlikus ulatuses vaba aega ja säilitada töötasu. Samas võiks tema hinnangul olla eelnõus lisatasu õhtutundidel töötamise eest.

«Ka see on üks pereväärtuste näitaja, sellel ajal on just emad, perenaised eemal kodust,» põhjendas Pikhof.

Samal seisukohal on ka keskerakondlane Marika Tuus.

Kui valitsusliidu poliitikud nimetavad positiivseks sotsiaalpartnerite koostööd eelnõu koostamisel ja saavutatud kompromisslahenduste leidmist, siis opositsioonilise Keskerakonna hinnangul on uus töölepinguseadus töötajavaenulik.

Toimetas Erik Henno, Postimees.ee