Artiklid
Halvemal juhul väheneb inimese pension umbes viis protsenti, kui teha teise samba pensionimaksetes pooleteistaastane paus.
Eesti keskmist palka ehk 13 000 krooni kuus teeniv inimene kaotab pensionimaksete täieliu külmutamise korral kokku umbes 60 000 krooni oma tulevases pensionivaras. Fondihaldurite liidu arvutuse järgi oleks see summa keskmisest oodatavast teise samba pensionivarast umbes viis protsenti.
Värske valitsuse otsuse järgi on maksed teise pensionisambasse külmutatud alates juunist kuni 2010. aasta lõpuni. Inimene võib vabatahtlikult järgmisel aastal makseid teise pensionisambasse jätkata, tasudes 2 protsenti palgast.
Kui inimene vabatahtlikult jätkaks makseid, siis oleks kaotus väiksem. Sel juhul oleks tulevane pensionivara umbes 40 000 krooni ehk ligi 3 protsenti väiksem.
Arvutuse aluseks on eeldus, et inimene teenib riigi keskmist palka. Statistilist keskmist palka või sellest kõrgemat teenivad umbes veerand riigi palgasaajatest. Taoline pensionikaotus tabab aga 33-aastast või nooremat inimest, sest arvutuse aluseks on vähemalt 30-aastane kogumisperiood.
Tegelik rahakaotus võib väiksemaks osutuda ka sel põhjusel, et fondihaldurite liidu arvutuse järgi peaks pensionifond suutma toota aastas keskmiselt 5 protsenti vara juurde. Sellist tootlust on Eesti teise samba pensionifondidest osanud näidata aga vähesed.
Keskmist üle viie protsendilist tootlust on suutnud teha vaid LHV aktsiafond Maailma aktsiad (5,54 protsenti) ja Sampo panga pensionifond Pension 50 (5.04 protsenti).
Neis kahes fondis kokku on 1,9 miljardi krooni teise samba pensionivarast ehk vähem kui viiendik kogu teise samba fondidesse pandud rahast.
Eesti suurim teise samba pensionifond Swedbank K3 on suutnud oma klientidele teha keskmist tootlust 2,59 protsenti aastas. Suuruselt järgmine SEB Progressiivne pensionifond on fondi algusest keskmiselt klientide vara kasvatanud 2 protsenti aastas. Neis kahes fondis on kokku 6,8 miljardit krooni pensionäride vara.
Andrus Karnau
Majanduslanguse tõttu pankrotiohtu sattunud töötukassast hüvitiste saamise tingimusi ilmselt karmistatakse, tõenäoliselt kitseneb inimeste ring, kel on üldse lootust sealt abiraha saada.
Valitsus otsustas esmaspäeval kinniste uste taga, et töötukassa nõukogu liikmed peavad hüvitiste kärpimise asjus ise kokku leppima ja saama hakkama kolmeprotsendise töötuskindlustusmaksuga.
Eile käisid ning täna jätkuvad töötukassa kahe mõjuka poole ametiühingute ja tööandjate keskliidu juhtide kõnelused eesmärgiga leida kokkuhoiukohad.
Ametiühingute keskliidu juhi Harri Taliga sõnul on ta teinud oma ettepanekud. Taliga sõnul on ametiühingud nõus sellega, et muutuksid töötukassast hüvitiste saamise tingimused. Ehk teisisõnu, helded maksemäärad, mida uus seadus lubab, jääksid alles, aga inimeste ringi, kel neile õigus on, tõmmatakse koomale.
«Kokku hoida saab hüvitistele kvalifitseerumise tingimuste muutmisega,» märkis Taliga. «Kvalifitseerumine on seotud kindlustusstaaiga, aga siin on veel väga palju mitmesuguseid tingimusi.»
Juulist jõustuv töölepinguseadus ütleb, et õigus hüvitisele tekib siis, kui viie viimase aasta jooksul on töötaja eest tehtud vähemalt nelja aasta jagu sissemakseid töötuskindlustusfondi.
Ilmselt venitatakse sissemaksete perioodi nüüd pikemaks, et katkendliku tööeluga inimesi eemale tõrjuda. Aga kui palju pikemaks? Taliga polnud nõus seda täpsustama.
«Töötuskindlustussüsteem on hädavajalik, eriti rasketel aegadel,» ütles Taliga. «Kui seadust hakati ette valmistama, ei osanud keegi öelda, et tööpuudus kasvab 12 kuni 15 protsendini.» Ta lisas, et omad piirangud seab töötukassa rahavoogudele Eesti suur eesmärk euro aastal 2011.
Lisaks tahab Taliga tõsta töötuskindlusmaksu nii palju kui vaja, praegu on seadusega paika pandud ülempiiriks kolm protsenti palgast. «Ametiühingu liikmed on nõus rohkem maksma, miks peaks kolm protsenti olema dogma,» ütles Taliga.
Ametiühingujuht kinnitas, et töölepinguseadus tervikuna uuesti läbirääkimistele avatud ei ole. Küll aga hüvitiste osa.
Mõned asjad on kindlad töölepinguseadus hakkab kehtima 1. juulil. Töötuskindlustusmaks tõuseb praeguselt 0,9 protsendilt vähemalt kolmele. Ja neil inimestel, kes ei kavatse töötuks jääda, ei muutu võrreldes siiani uues seaduses lubatuga ka mitte midagi.
Töötukassa juht Meelis Paavel märkis, et kui maksed töötukassast tuleks teha kehtiva seaduse järgi, siis raha jätkuks. Seda juhul, kui maks tõuseb kolme protsendini. Uue töölepinguseadusega ettenähtud hüvitiste jaoks oleks vaja aga maksumääraks heal juhul 4,2 ja halval juhul 5,1 protsenti.
Kui valitsus sellega nõus pole, siis tuleb asuda kärpimise teele. Paaveli sõnul on uus töölepinguseadus kogum kui kuskilt midagi ära võtta, tuleks ka mujalt kärpida. Tema arvates tasuks edasi lükata omal soovil töölt lahkunutele hüvitise maksmine ja ka töötukassale pandavad kohustused koondamisraha osas. Lisaks tuleks jätta hüvitise määr praegusele tasemele.
Aga milliseid tingimusi tööandjad lahjemaks tahavad kaubelda? Tööandjate keskliidu volikogu esimees Enn Veskimägi palus oodata selle vastusega kolmapäevani, kui järjekordne läbirääkimiste voor ametiühingutega on lõppenud.
«Ettepanekud on tehtud, aga ei tahaks neid veel kommenteerida,» ütles Veskimägi. «Uue seaduse edasilükkamist me endale lubada ei saa.»
«Võib-olla töötukassa ei pea täitma kõiki ülesandeid, mida seadused temalt praegu nõuavad,» ütles tööandjate keskliidu juht Tarmo Kriis Postimehele veebruaris. «Näiteks on küsitav, kas töötukassa peab kindlustama vabatahtlikult töölt ära tulnud inimesele sissetuleku.»
Praegu ei saa omal soovil töölt lahkunu töötukassalt sentigi, 1. juulil kehtima hakkav uus töölepinguseadus aga kindlustab ka vabatahtlikult ametist lahkuvaile inimestele 40-protsendise hüvitise.
Juba praegu võiks töötukassa hüvitise suuruste kohta ümiseda Villu Reiljani kombel: «Pole paha!» Kui koondamisega töö kaotanu on ligi 10 aastat ehk 110 kuud tööl käinud, maksab töötukassa talle peaaegu terve aasta ehk 360 päeva hüvitist. Esialgu pool ja hiljem 40 protsenti hüvitise saaja keskmisest töötasust.
Töölepingu seaduse jõustudes 1. juulil läheb elu veelgi paremaks. Hüvitise määr peaks tõusma 70 protsendini, mis 100 päeva möödudes väheneb pooleni endisest keskmisest palgast.
Lisaks hakkavad hüvitist saama inimesed, kes seni töötukassa meepottidest on eemale lükatud, ehk need, kes töölt on lahkunud omal soovil või poolte kokkuleppel.
Andrus Karnau
Agne Narusk
Kas maksta suvel koondamishüvitist vana või uue töölepinguseaduse järgi?
Üleminek ühelt töölepinguseaduselt teisele on kaasa toonud kummalisi tõlgendusi ja ka töötajate petmist. Kui esimese võib teadmatuse süüks ajada, siis teisel juhul kasutavad tööandjad uut seadust endale soodsama töölepingu väljapressimiseks.
Eesti kaubandus-tööstuskoja juristi Mait Paltsi tähelepanekul on paljud tööandjad võtnud nõuks teatada inimestele koondamisest ette vana seaduse järgi, kuid kui koondamispäev jõuab kätte pärast 1. juulit, maksta hüvitist uue seaduse kohaselt.
Kehtiva töölepinguseaduse (TLS) järgi peab tööandja maksma koondamishüvitiseks kahe kuni nelja kuu töötasu (olenevalt töötaja staaÏist), uue seaduse järgi ise vaid ühe kuu töötasu (staaÏikatele maksab ühekuulist lisa töötukassa).
Tegelikult pole siin üldse vaidlusmomenti, sest uue töölepinguseaduse paragrahvi 131 lõige 2 ütleb selgelt, et vana seaduse ajal alustatud toimingud tuleb ka sama seaduse järgi lõpetada, selgitas Palts. Teisiti käitumine on seaduserikkumine.
Ka sotsiaalministeerium ei näe siin kaheti mõistmist. Ministeerium on eranditult andnud seisukoha, et toimingule, sealhulgas koondamisele, mida on alustatud 1992. aasta TLS-i alusel enne käesoleva aasta 1. juulit, tuleb lõpuni kohaldada sama TLS-i, olenemata sellest, millal koondamine tegelikult lõpule viiakse, ütles sotsiaalministeeriumi tööala asekantsler Egle Käärats. See tähendab, et kui koondamisteade antakse töötajale kätte 30. juunil, tuleb see lõpuni viia 1992. aasta TLS-i alusel. 1. juulist alustatud koondamised käivad täies mahus uue töölepinguseaduse alusel.
Teadmatuse ärakasutamine
Kuus tundi nädalas tööinspektsiooni nõuandetelefonile vastava juristi Helve Toomla sõnul tuleb iga kord neli-viis sellist kõnet, kus helistaja küsib, kas uue töölepinguseaduse tulek nõuab tõesti juba praegu uue töölepingu sõlmimist. Väidetakse, et seda nõuab uus töölepinguseadus, ütles Toomla. Kõik muudatused, ka näiteks uue katseaja kehtestamine, teenivad üht ees-märki: kui tuleb koondada, peab senisest vähem hüvitist maksma. Nii kehtiva kui ka uue töölepinguseaduse järgi, mis peaks jõustuma 1. juulil, saab kehtiva töölepingu tingimusi muuta üksnes poolte kokkuleppel, rõhutas Toomla.
Ka personalitöötajad segaduses
Tamrex Ohutuskeskuse personalijuht Egle-Riin Volke tunnistas, et temagi juurdles oma ametikaaslastega selle küsimuse üle, kas neil, kes saavad koondamisteate kätte enne 1. juulit, on hüvitist õigus saada varasema või juba uue kehtiva seaduse järgi. Nüüdseks olen selle välja uurinud, ütles ta. Oma ettevõttes peab ta prioriteediks töökohtade säilitamist ning lisab, et kui ettevõte hakkab teenima liigset miinust, peaks esmalt pakkuma palkade ja tööaja vähendamise kokkulepet.
Koondamishüvitis
Kehtivas töölepinguseaduses:
töötanud sama tööandja juures kuni viis aastat kahe kuu keskmise palga ulatuses;
töötanud viis kuni kümme aastat kolme kuu keskmise palga ulatuses;
töötanud üle kümne aasta nelja kuu keskmine palk;
Uues töölepinguseaduses:
töötanud alla ühe aasta ühe kuu töötasu;
töötanud üks kuni viis aastat ühe kuu töötasu;
töötanud viis kuni kümme aastat ühe kuu töötasu + ühe kuu töötasu töötukassast;
töötanud kümme aastat ja rohkem ühe kuu töötasu + kahe kuu töötasu töötukassast;
töötanud 20 aastat ja rohkem ühe kuu töötasu + kolme kuu töötasu töötukassast (kui tööleping lõpetatakse enne 1. jaanuari 2015).
Allikas: www.eakl.ee
Kommentaar
Ira Songisepp,
töötukassa juriidiline osakond
1. juulist jõustuva töötuskindlustuse seaduse järgi saab staaÏi-kamale töötajale koondamis-hüvitise teist osa taotleda töötukassalt tööandja, mitte aga töötaja ise. Selleks peab tööandja viie kalendripäeva jooksul töösuhte lõpetamisest esitama töötukassale avalduse. Töötukassa kontrollib esitatud andmeid ja tal on õigus nõuda tööandjalt tõendavaid dokumente (nt tööleping, ülesütlemisavaldus). Hüvitist ei maksta, kui inimesele teatati töölepingu lõpetamisest enne 30. juunit. Töötukassa saadab põhjendatud otsuse nii tööandjale kui ka töötajale. Kui töötaja ei olnud enne otsuse saamist teadlik, et tööandja on tema õigusi rikkunud, võib ta pöörduda töövaidluskomisjoni või kohtusse.
Kristi Leppik
Endine keevitaja Matti Tamre koristas eile koos oma lapsepõlvesõbra Vello Nööbiga männioksi, et need memmedele ahjukütteks viia. Sellist tööd teevad hetkel töötud mehed selleks, et neil töötegemine päris meelest ära ei läheks.
Töötute rakendamine heakorratöödel on tööturuameti üks teenustest, mille eesmärk on leevendada tekkinud tööpuudust, andes töötutele ajutise lahenduse lisaraha teenimiseks.
Tamre ja Nööp on ühed neist, kes kasutavad Nõmme linnaosa valitsuse pakutud võimalust teha väikese tasu eest hädaabi- ehk avalikke heakorratöid. Kord koristavad mehed lume alt välja sulanud prügi, siis jälle oksi.
Postimehe kohale jõudes läksid Tallinnas Pääsküla noortekeskuse kõrval töötanud meeste näod naerule ja nad kuulutasid valjuhäälselt, et ülemus kannab neil kiivrit. Fotograafi nähes läks jutt kohe fotograafia peale. «Mitu kaadrit sekundis aparaat teeb?» küsis Tamre fotograafilt.
«Eks ma nende kahega siin toimetangi,» ütles okstekoristust juhatanud Nõmme linnaosa heakorraspetsialist Lembit Toomik.
Lõõpimine ja jutuvada võttis jällegi Nööbi ja Tamre tähelepanu töötegemiselt ning Toomik pidi mehi takka utsitama.
Mis kell tööpäev algas? «Me siin juba viiest hommikul rabame teha,» lõõpis Nööp edasi. Ametniku jutust selgus siiski, et meeste tööpäev algas kella üheksast hommikul ja kestab umbes kella kaheni päeval.
Tõsiseid ja üheselt mõistetavaid vastuseid küsimustele oli meestelt raske saada, sest kui üks neist on ikka pulmaisana töötanud, siis lõõpimisel piire ei olnud.
Palka saavad nad miinimumi järgi ehk 27 krooni tunnis. Tööturuteenuste ja -toetuste seaduse järgi võivad end töötuna registreerinud avaliku korra töid teha 50 tundi kuus, et jääks aega ka uue töökoha otsinguteks. Lihtsa arvutuse kohaselt teenivad Nööp ja Tamre kuus 1350 krooni.
Väikesele palgale vaatamata olid mehed rõõmsameelsed ning oskasid okste korjamises ka häid külgi näha. «Välitööd on ju head, kogu aeg oled värskes õhus,» ütles Nööp.
«Ma ei mäletagi enam, kaua ma seda tööd juba teen,» üritas ta meenutada. «Ja kirjutage kindlasti üles, et need oksad viime eakatele inimestele küttepuudeks, ja seda tasuta,» ütles Tamre.
Mees tunnistas, et ta on nagu hunt Kriimsilm, kellel olnud üheksa ametit. «Omal ajal olid hommikul matused ja õhtul pulmad, sinna vahele jäi veel oi-oi kui palju asju,» rääkis ta.
Kokku annab Nõmme linnaosa valitsus tööd 17 töötule. Linnaosavanem Rainer Vakra sõnul käib iga päev kohal neist seitse kuni viisteist. «Need, kes tööl käivad, on rahul,» tunnistas ta.
Peamisteks töödeks, mida töötud teevad, on heakorra- ja abitööd. «Töötud olid näiteks abiks Nõmme turu lammutustöödel,» tõi Vakra näite.
Kahjuks kasutavad tööturuameti teenust värvata töötud avalikke töid tegema veel vähesed maakonnad ja omavalitsused. Praegu ainult Tallinn ja Harjumaa, kus töötab 115 inimest, ning Tartumaal kolm.
Tartu linna sotsiaalabi osakonna juhataja Meida Griini sõnul on linnal plaan rakendada heakorratöödele tulevikus rohkem inimesi. «Aga praegu on vara midagi täpsemalt rääkida, sest see on ideetasandil,» ütles ta.
Ka Pärnu plaanib töötuid välitöödel rakendada, ja linnapea Mart Viisitamm on tööde alguskuupäevana käinud välja 1. mai.
Kuressaare abilinnapea Juhan Nemvalts aga ei näinud praegu vajadust töötute värbamiseks heakorratöödele. «Suviti ja kevaditi palkavad linna hooldusfirmad lisajõude küll, aga et see nüüd tööhõive suurendamiseks oleks, seda ei ole,» ütles ta.
1 küsimus
Miks on avalikele töödele suunatud nii vähe töötuid?
Töötuid, kes on osalenud avalikul tööl, on aja jooksul vähemaks jäänud. Eelmistel aastatel oli avaliku töö tegijaid 230 ringis, tänavu on neid juba esimese kolme kuuga 188.
Avalikul tööl osalejate väike arv võib olla põhjustatud sellest, et avaliku töö tegemise eest tuleb töötule maksta kehtestatud miinimumpalka ja seda maksab talle kohalik omavalitsus.
Tõsi on ka see, et poolteist-kaks aastat tagasi olid paljud töötud erinevates riskigruppides või sõltuvusprobleemidega. Siis oli omavalitsustel ilmselt lihtsam leida üks kindel haljastusfirma, kes heakorratööd ära tegi.
Kerttu Kaldoja
Eesti töötukassa juhatuse esimees Meelis Paaveli sõnul oleks kehvade majandusprognooside jõustudes vajalik tõsta maksemäära 5,1 protsendini.
Kuna kõige värskemad prognoosid ennustavad meile kõige kehvemat tööturuolukorda, siis on nende alusel arvutatud minimaalselt vajalikud maksemäärad ka kõige kõrgemad, kirjutab Paavel töötukassa koduleheküljel.
Rahandusministeeriumi kevadise prognoosi tingimustes piisab muudatuste jõustamiseks kokku 4,2 protsendi kõrgusest maksemäärast. Rahandusministeeriumi uue musta stsenaariumi tingimustes on vajalik juba 5,1-protsendine maksemäär. Valitsuse, tööandjate ja töötajate esindajate otsustada on, kas selline hind on ühiskonnale vastuvõetav.
Paaveli sõnul hakkab töötukassa vara tööturu olukorra paranedes nende maksemäärade juures taas kasvama. Praegusest kogemusest üheskoos õppides suudame siis loodetavasti maksemäära kiire langetamise kiusatusele vastu seista ja järgmiseks mõõnaks paremini valmistuda, ütles töötukassa juht.
Majanduslanguse mõjul on töötukassa tulud vähenenud ja kulud hüppeliselt kasvanud. Juba selle aasta esimestel kuudel laekus töötuskindlustusmaksetest märgatavalt vähem raha, kui kulus hüvitiste maksmiseks. Nii pidime hüvitiste maksmiseks võtma 425 miljonit krooni varasematel aastatel kogutud reservist, selgitab Paavel oma kirjutises.
"Lisaks erakordselt halvale tööturuseisule suurendavad meie kulutusi 1. juulist jõustuvad töötuskindlustuse seaduse muudatused, mis laiendavad hüvitiste saajate ringi ja suurendavad hüvitisi.
Värskele rahandusministeeriumi kevadprognoosile tuginevad arvutused näitavad Paaveli sõnul, et majanduslanguse, töötute arvu kiire kasvu ning seadusemuudatuste koosmõjul võivad töötukassa selle aasta kulud ulatuda 3,4 miljardi kroonini. Tulusid laekub aga 1. juulist kehtiva 1,5-protsendise maksemääraga ainult miljard krooni. See tähendab, et reservist tuleks kulude katteks võtta 2,4 miljardit krooni ning aasta lõpuks kahaneks töötukassa vara 460 miljoni kroonini, mistõttu tekib oht, et järgmise aasta alguses hüvitiste maksmiseks enam piisavalt raha ei jätku.
Lehekülg 1364 / 1596